Residenssiyhteistyö 14.11.2019

Ruokalan uudet säännöt

Cvijeta, Aili, Pirjo, Silja ja Saaga osallistuivat Matsalen-teokseen Annantalolla. © Mauri Tahvonen (Annantalo).

Cvijeta, Aili, Pirjo, Silja ja Saaga osallistuivat Matsalen-teokseen Annantalolla. © Mauri Tahvonen (Annantalo).

Matka koulun ruokalaan alkaa heti Annantalon juhlasalin ovelta. Saamme kaikki käteemme eri väriset tarjottimet, ja siirrymme jonossa juhlasaliin. Liikumme salissa jonoa johdattavan esiintyjän johdolla ja teemme erilaisia muodostelmia. Björn Säfstenin osallistava Matsalen-teos (Ruokala) teos on juuri alkanut Annantalossa.

“Tarjottimien kanssa jonossa käveleminen on yksi ruokalassa syömiseen liittyvistä normeista. Ja oikeastaan se muistuttaa seuraa johtajaa -leikkiä. Halusimme teoksessa hyödyntää tätä symbolista ja melko kurinalaista toimintoa – keventää sitä ja luoda siitä kollektiivisen pelin”, koreografi Björn Säfsten kertoo.

Kouluikäisille lapsille ja nuorille suunnatussa Matsalen-teoksessa tutkitaan yhdessä syömiseen liittyviä tapoja ja käyttäytymismalleja. Teos ammentaa ruokalaan liittyvistä säännöistä ja normeista, esineistä ja asioista, tavoista olla sekä kaikkien henkilökohtaisista muistoista. Yhdessä esiintyjien kanssa luomme kuitenkin liikkuen ruokalaan uudet säännöt.

“Esityksessä lapset voivat liikkua tavoin, jotka eivät ole heille tavallisesti sallittuja koulun pihalla. Esityksessä kokeiltava mahtipontinen kävely on esimerkiksi usein pojille helppoa, kun taas tarjottimen kantaminen naisellisesti tuntuu hankalammalta. Näitä rajoja ylittämällä voidaan kyseenalaistaa esimerkiksi sukupuolirooleja”, Säfsten miettii.

Esitystä tyttärensä Ailin kanssa seuranneen Cvijetan mukaan yhdessä liikkuminen sai tempautumaan mukaan esitykseen: “Liikkuminen helpotti tarinaan mukaan pääsemistä ja loi mielikuvan täysin toisenlaisesta tilanteesta.”

Koreografi Säfsten kertoo haluavansa leikitellä esiintyjän ja yleisön välisellä suhteella.

“Haluan usein teoksissani muuttaa sopimusta yleisön kanssa. Ja murtaa teoksen katsomiseen ja kokemiseen liittyviä ennakko-oletuksia. Se millaisin lasein katsoja katsoo teosta vaikuttaa myös tämän kokemukseen.”

“Parasta oli, kun sai itse esittää mukana”

Matsalen-teos koettiin Annantalossa viikon aikana kuusi kertaa. Säfsten kehuu vuolaasti koululaisyleisöjä: “On mahtavaa kuinka lapset kommentoivat esitystä, osallistuvat siihen ja ehdottavat erilaisia liikkeitä. Lasten uteliaisuus ja kysy heittäytyä omaan kokemukseen on ihailtavaa. Koululaiset käyttäytyivät täällä Helsingissä todella hyvin, he olivat äärimmäisen keskittyneitä ja työskentelivät erinomaisesti yhdessä. Vitsailimme työryhmän kesken, että saimme maistiaisen maailman parhaasta suomalaisesta koulusta.”

Esitykseen osallistuneiden koululaisten Saagan ja Siljan mukaan esitys oli hauska. Tyttöjä ilahduttivat muun muassa tarjottimille heijastetut ruoat ja syömistä tai ruokia muistuttavat liikkeet. Molempien mukaan parasta oli, että Siljan sanoin “sai myös itse esittää mukana”.

Saagan ja Siljan mukana esitystä seurannut Pirjo iloitsee siitä, että nykytanssia tehdään myös lapsille lähestyttävistä aiheista. “Teoksen ei tarvitse käsitellä ihmisen keskeneräisyyttä tai jotain muuta abstraktia aihetta. On tärkeää, että tehdään myös teoksia joihin voi tulla matalalla kynnyksellä.”

Matsalen-teoksen vierailu Helsingissä ja teokseen liittyvä työpaja tanssin ammattilaisille järjestettiin osana Annantalon ja Tanssin talon välistä yhteistyötä. Programme Manager Mikael Aaltosen mukaan yhteistyö on antanut arvokasta kokemusta, jota voidaan hyödyntää Tanssin talon toiminnan suunnittelussa.

“Haluamme Tanssin talon puhuttelevan ja tavoittelevan kaikkia ikäryhmiä. Yhteistyö Annantalon kanssa tarjoaa meille mahdollisuuden pilotoida erilaisia toimintamalleja lasten ja nuorten kanssa. Samalla kerrytämme tietoa siitä, miten vastaava tekeminen voi olla osa Tanssin taloa myös tulevaisuudessa.”

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen annat luvan merkitä tietosi Tanssin talon markkinointirekisteriin.
Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Tanssin talon tietosuojalauseke.