down below things shudder kutsuu antautumaan tanssin intimiteettiin, sen yksityiseen ja jaettuun kokemuksellisuuteen.
Hunajaa kivillä, laavaa selkärangassa.
Lä-ääh, lä-ääh, uuuh aaah! (tai miten valtamerta litteroidaan?)
Painava aallokko vyöryy lihastonuksessani.
Silmät matalana, maisema kuuntelee.
Tunnetko, toinen body wave lävähtää mun läpi.
Haluan, että huomaat sen, tein sen sulle!
Mun hiki, mun laava, mun ihon alla suurenmoinen liikesarja.
Ooopsista, oh my (oho)!
Voitko tulla lähemmäksi?
Teos on valuvaa laavaa ja vyöryviä aaltoja. Tanssimisen tuntu, tanssin sisäiset maailmat ja niiden kytkös keholliseen kokemuksellisuuteen ovat Marika Peuran ja Kaisa Niemisen koreografian lähtöajatuksia. Esityksessä viisi tanssijaa uppoaa ja uppoutuu tanssiin, etsien reittejä tanssivan ruumiin ilmaisulle. Vuosituhansia grindanneesta lantiosta lähtee katse, joka kutsuu hikoilemaan kanssaan.
Klubikulttuureista nouseva liikekieli nojaa liikkeen kokonaisvaltaiseen tunteeseen. Teoksen esitystila muodostaa kuin intiimin keitaan, jossa tanssin yksityisyys aukeaa basson tahdissa yhdessä koettavaksi.
Esityksen nimi on säe Rebecca Tamásin runosta WITCH VOLCANO. (Tamás 2019: 103)
Kaisa Niemisen ja Marika Peuran haastattelu
Ruumiillinen nautinto ja tanssin kokemuksellisuus ovat keskeisessä osassa teoksessa. Kertokaa vähän näistä teemoista.
Nautinto ja sen eri rekisterit on ollut paljon läsnä teoksen työstämisessä. Miten nautinto kytkeytyy tanssimiseen ja siihen, miltä tanssiminen tuntuu. Tutkimme tanssin tuntua ja kokemusta klubikontekstista tulevan liikekielen kautta, ja minkälaisia maailmoja ja mielleyhtymiä niihin liittyy.
Teoksen äänimaisema ja liikekieli ponnistavat vahvasti klubimaisesta maailmasta ja sosiaalisesta tanssista. Miten ”klubisuus” teistä on läsnä teoksessa?
Meitä kiinnostaa mitä ja miten tanssiessa ollaan tekemisissä itsen kanssa, ja toisaalta miten yhteydessä toisiin. Tällainen sosiaalinen aspekti on tärkeää klubisuudessa. Meitä kiinnostaa miten itsen kanssa oleminen esimerkiksi klubilla tanssiessa aukeaa muille koettavaksi ja nähtäväksi ja mitä siitä voi syntyä suhteessa muihin. Myös kysymys intimiteetistä on teoksessa tosi tärkeä.
Toki teoksen bassovoittoinen musiikki, näyttämö ja visuaalisuus ohjaavat muutenkin ajatuksia klubimaiseen ympäristöön. Myös liikemaailma ja sen laatu pohjaa klubi- ja katutanssinkin praktiikoihin, mutta olemme genrejen ja tiettyjen liikkeiden sijaan enemmän kiinnostuneita liikkeen kokonaisvaltaisesta tunnusta.
Jokainen tanssija tuo teokseen vahvasti oman persoonansa. Minkälainen prosessi työryhmän työskentely on ollut?
Me olemme kaikki aivan rakastuneita tähän prosessiin ja toisiimme! Yhdessä työskentely on ollut upeaa ja syvää. On ollut koreografina nautinto kokea, miten voi tuoda ehdotuksen, johon kaikki sitoutuvat ja lähtevät kehittämään eteenpäin antamalla omasta itsestään. Jokainen työryhmän jäsen on tuonut teokseen ja antanut itsestään paljon.
Teos on osa SKR:n tukemaa Tanssin talon SPARKS-hanketta, jossa luodaan uusia teoksia Pannuhalliin ja Erkko-saliin. Minkälaisen tilan te luotte teokseen?
Olemme iloisia, että teos kantaesitetään Pannuhallissa, pidämme paljon sen teollisesta tunnelmasta. Korkea, hallimainen sali sopii teokselle hyvin, rakennamme teoksella intiimin keitaan sinne hallin keskelle.
Entä minkälaisen tilan haluatte luoda yleisölle?
Toivomme, että yleisö kokisi teoksen enemmän etu- kuin takanojassa. Toivottavasti teos jättäisi jonkinlaisen kehollisen tunnun salista poistuessa.
Työryhmän biografiat
Kaisa Nieminen
Kaisa Nieminen on tanssija ja koreografi. Hänen tanssitaustansa on katutanssissa; pääosin hiphopissa ja waackingissa. Tämä tausta näkyy hänen taiteellisessa työskentelyssään ja suhteessaan liikkeeseen. Hän valmistui koreografian maisteriksi Inter-University for Dance Berliinistä (HZT) vuonna 2019. Kaisa kuuluu myös Pimeä Hedelmä nimiseen räp-yhtyeeseen.
Marika Peura
Marika Peura on helsinkiläinen freelance koreografi, tanssija ja esiintyjä. Hän toimii monialaisesti tanssin ja nykyesitystaiteen kentillä työskennellen erityisesti ruumiin kokemuksellisuudesta avautuvan emotionaalisuuden, runollisuuden ja poliittisuuden innoittamana. Peura on valmistunut Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta koreografian MA ohjelmasta 2020. Hän on opiskellut nykytanssia Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa tanssin BA ja HZT:n Dance, Context, Choreography -ohjelmissa vuosina 2014-2017. Peuran tanssitausta on katu- ja klubitanssikulttuurissa. Tämä tausta on valtava vaikutin ja inspiraatio Peuran taiteellisessa praktiikassa ja suhteessa ruumiilliseen liikkeeseen.
Selma Kauppinen
Selma Kauppinen on helsinkiläinen tanssitaiteilija. Hän on valmistunut tanssijaksi Tampereen Konservatoriosta 2017. Siitä lähtien hän tehnyt monipuolisesti esiintyjän ja tanssijan töitä esittävän taiteen kentällä.
Lau Lukkarila
Lau Lukkarila on Wienissä asuva koreografi ja esiintyjä. Hänen viimeisimpiä töitään ovat NYXXX (2020) imagetanz festivaali/brut Wien ja 8:tension-sarja ImPulsTanz Vienna International Dance -festivaaleilla (2021), kneading to the 3rd millennia (2021) brut Wien sekä When boyfriend material begins to frey (2022) Vienna Art Week -tapahtumassa. Tällä hetkellä hän työstää teosta Lapse and the Scarlet Sun yhdessä Luca Bonamoren kanssa, ensi-ilta ImPulsTanz 2023. Lukkarila on kiinnostunut ”tunnekehon” läsnäolosta tanssissa ja esiintymisessä.
Caroline Suinner
Caroline Suinner on helsinkiläinen monitieteinen taiteilija. Hänen työuransa koostuu useista performatiivisista ja visuaalisista taideprojekteista. Työssään hän on päätynyt edistämään intersektionaalisuuteen ja representaatioon keskittyneitä kulttuuri- ja taideprojekteja sekä lavalla, AD:n, tuottajan että kuraattorin rooleissa. Hän opettelee hyväksymään kaaosta ja epätäydellisyyttä, samalla yrittäen luoda tasapainoa kaaottisissa todellisuuksissa.
Tiikka Drama
Tiikka Drama on helsinkiläinen queer äänisuunnittelija, esiintyjä ja musiikkituottaja. Työssään Tiikka on kiinnostunut äänen psykofyysisistä muodoista ja on aina etsimässä uusia luovia tapoja liikuttaa kehoa ja sielua.
Luca Sirviö
Luca Sirviö on Helsingissä asuva freelance-valosuunnittelija, joka valmistui teatteritteritaiteen maisteriksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta vuonna 2019. Hän työskentelee enimmäkseen nykytanssin ja teatterin parissa. Hän tarkastelee esityksiä kokonaiskompositioina, joissa valon rooli, esteettinen olomuoto, rytmi ja logiikka määräytyvät aina uudelleen kunkin teoksen tarpeista käsin. Sirviötä kiinnostaa kategorioiden välisyys, tyylilajien päällekkäisyys sekä tunnistettavan ja tuntemattoman rajapinnalla keinahtelu. Sirviö viettää aikaansa myös toisen suosikkitaiteenlajinsa musiikin parissa toimien aktiivisesti keikkailevan Teini-Pää-yhtyeen solistina, kitaristina ja biisintekijänä.
Virpi Nieminen
Virpi Nieminen on helsinkiläinen lavastaja ja kuvataiteilija. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Esittävien taiteiden lavastuksen koulutusohjelmasta Taideyliopistosta vuonna 2021. Hän on työskennellyt nykyteatterin, nykytanssin, immersiivisten ja paikkasidonnaisten esitysten, installaatioiden sekä esitystaiteen parissa. Ruumiin ja tilan välinen suhde on hänen työskentelynsä keskiössä. Taiteellisessa prosessissa hän haluaa löytää tuntemattoman ja vieraan äärelle.
Joona Huotari
Joona Huotari on pukusuunnittelija ja taiteilija, joka on työskennellyt monipuolisesti musiikkivideoiden, television, muodin, teatterin, sirkuksen ja oopperan parissa jo vuodesta 2010. Huotari valmistui Pirkanmaan Ammattiopistosta vaatetusalan artesaaniksi 2008 ja aloitti pukusuunnittelijan opinnot Aalto yliopiston Taiteiden ja Suunnittelun korkeakoulussa vuonna 2013.
Huotarin erikoisalaa suunnittelussa on materiaalien työstäminen sekä kierrätys- ja uusiomateriaalien käyttö. Hän lähestyy pukuja modernilla ja tuoreella tavalla. Huotarin puvustukset toimivat osana kokonaistaideteosta produktioissa ja hän käsittelee yksittäisiä pukuja puettavina taideteoksina. Huotari on tehnyt pukusuunnittelun lisäksi töitä myös performanssitaiteilijana, graafisena suunnittelijana ja lavastajana.
Huotarin töitä ovat mm. KOM-teatterin ReeaRuu -musikaali (2022), Opera BOX:in ja Ooppera Skaalan Akhnaten (2021), Opera BOX:in Turandot (2020), FOX:in Kymppitonni (2020), Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus BAU (2019) ja Emma Salokosken Body Positive -teos (2019). Varhaisemmista töistä mainittakoon Krista Siegfrids – Marry Me Euroviisuissa 2013, sekä lyhytelokuva I’ve Only Just Begun – the short music film. Huotari kuuluu myös House of Disappointments -taidekollektiiviin, jolla oli mm. WEAR(E)ART-pukunäyttely osana Kiasma-teatterin URB Festivaalia kesällä 2020 Kulttuurikeskus Caisassa.
Hanna-Kaisa Tiainen
Hanna-Kaisa Tiainen on dramaturgi-ohjaaja. Hän on kiinnostunut ekologiasta, taidelajien välisestä vuoropuhelusta, paikkasidonnaisuudesta ja kömpelöstä huumorista. Hänestä rakenteet ovat olennainen osa työskentelyä.
Tekijätiedot
Koreografia
Kaisa Nieminen, Marika Peura
Tanssijat
Selma Kauppinen, Lau Lukkarila, Kaisa Nieminen, Caroline Suinner, Marika Peura
Äänisuunnittelija
Tiikka Drama
Valosuunnittelija
Luca Sirviö
Lavastaja
Virpi Nieminen
Pukusuunnittelija
Joona Huotari
Dramaturgi
Hanna-Kaisa Tiainen
Tuottajat
Kaisa Niemi, Marika Peura
Tanssin talo
Tukijat
Suomen Kulttuurirahasto (osana SPARKS-hanketta), Taiteen edistämiskeskus
KIITOKSET
Ricardo & Eva-Liisa Orupõld ennakkokuvista
Venla Helenius ennakkokuvista
Eva-Liisa Orupõld esitystiiseristä
Roza Ahmad esityskuvista
Teemu Kyytinen esitystaltioinnista
Tatu Nenonen mentoroinnista ja vahvistimien lainasta
Teatteri ja mediataiteen liiton työehtoasiantuntija Ava Lainema ja juristi Jussi Kiiski asiantuntijuudestanne taiteilijan oikeuksien suojelussa
Zodiak Uuden Tanssin keskuksen tuottaja Markus Alanen, asiantuntijuudesta työnantajan positioon liittyvissä kysymyksissä
Koreografi Outi Markkula ja koreografin assistentti Anni Kaila vertaistuestanne SPARKS-hankkeessa
muusa Harmony Vornanen tanssijan työllisten harjoitteiden kokeilusta
Milla Jarko taiteellisesta vertaistuesta, käytännön avusta
Ricardo mi amor, bailar contigo ha cambiado mi vida
Kirsti Nieminen avusta kirjanpidossa
Tanssiteatteri Hurjaruuth tanssimaton ja tyynyjen lainasta
Zodiak Uuden Tanssin keskus ja Liikkeellä marraskuussa -festivaali istuintyynyistä
Kansallisteatteri ja Antti Kivikoski katsomopalojen lainasta
Valtteri Raekallio mustan lakkamuovin lainasta kuvauksiin
Martalle aamutoimista
Ja kaikille koeyleisöille <3
Teoksen äänisuunnittelu on inspiroitunut mm. seuraavista artisteista:
Missy Elliott
Little Simz
Death Grips
No Translation
Suzanne Ciani
Wendy Carlos