14.-15.6.2024
Erkko-sali
Kesto 1 h 45 min (sis. väliaika)
Taiteilijatapaaminen 15.5. esityksen jälkeen.
Huom. esitys sisältää kovaa musiikkia ja voimakkaista valoja.
Maineikkaan saksalaiskoreografi Sasha Waltzin teos tutkii Ludwig van Beethovenin seitsemättä sinfoniaa ja sen herättämiä tulkintoja.
Kesäkuussa 2021 Sasha Waltz suunnitteli koreografian kahteen osaan Beethovenin seitsemännestä sinfoniasta. Muinaisessa temppelissä Delfoissa kuvattu koreografia oli osa eurooppalaisen kulttuurikanava ARTEn projektia Mit Beethoven durch Europa (Beethovenin kanssa läpi Euroopan). Musiikki on kiehtonut koreografia siitä lähtien.
Beethoven 7 -teoksessa sinfonialle omistaudutaan kokonaisuudessaan. Esityksen ensimmäisessä osassa 13 tanssijaa säestää Diego Nogueran elektronisen musiikin tilausteos Freiheit/ Extasis. Toisessa osassa kuullaan Beethovenin Sinfonia nro 7 A-duurissa (op. 92).
Musiikki on peräisin vuodelta 1812, jolloin Beethoven oli jo kuuroutumassa, ja koskettaa aiheita, jotka ovat yhä ajankohtaisia tänä päivänä: vallankumouksen epäonnistuminen, kitka yhteiskunnallisen muutoksen ja säilyttämisen välillä, menetetty vapaus ja toisaalta halu aueta kohti valoisampaa tulevaisuutta.
Kantaesitys 11.3.2023 Radialsystem, Berliini.
”Sinfonia nro 7 A-duuri, op. 92”
Teodor Currentzis
(C) 2021 Sony Music Entertainment
Esitys on osa Tanssin talon kansainvälisten vierailujen sarjaa. Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella toteutettava sarja tuo Suomeen tanssin kiinnostavimpia ryhmiä ja tekijöitä maailmalta.
Sasha Waltzin haastattelu
Koreografian ensimmäistä osaa säestää chileläissäveltäjä Diego Nogueran elektronisen musiikin tilausteos Freiheit/Extasis, kun taas toinen osa omistautuu kokonaisuudessaan Ludwig van Beethovenin seitsemännelle sinfonialle ja sen tulkinnoille. “Koreografiani on abstrakti, mutta tunteikkaasti latautunut. Se heijastelee sinfonian jokaisen osan erilaisia energioita”, tanssitaiteilija kuvaa.
Sasha Waltz on tanssitaiteen konkari – hänen ryhmänsä Sasha Waltz & Guests viettää tällä kaudella 30-vuotisjuhlaansa.
Halusin asettua ja alkaa rakentaa ympärilleni jotakin pysyvää."
Tarina sai alkunsa, kun nuori saksalaiskoreografi päätti 1990-luvun alussa lähteä Amsterdamista Berliiniin ja perusti siellä pienen tanssiryhmän. “Kun tulin Berliiniin pian muurin kaatumisen jälkeen, koko kaupunki värähteli vapautta, uusia mahdollisuuksia ja löytämättömiä paikkoja”, Sasha Waltz hehkuttaa. “Tämä poikkeuksellinen ilmapiiri toi kaupunkiin monenlaisia ihmisiä kaikkialta maailmasta.”
Mutta tanssikulttuuri oli vasta hakemassa paikkaansa. Berliinissä oli vain muutamia tanssiryhmiä, joitakin yksittäisiä artisteja eikä juuri mitään esiintymispaikkoja. Tanssitaiteen toimivasta rahoituksesta puhumattakaan. “Ajatus oman ryhmän perustamisesta syntyi, kun taas kerran etsin uusia harjoitus- ja esitystiloja produktiolle. Halusin asettua ja alkaa rakentaa ympärilleni jotakin pysyvää.”
Esityksiä nähty yli 50 maassa
Waltzin ensimmäinen teos Travelogue I - Twenty to Eight (1993) sai hyvän vastaanoton, ja se lähti kiertueelle. Noihin aikoihin koreografi tapasi myös tulevan puolisonsa Jochen Sandigin, jonka kanssa perusti samana vuonna Sasha Waltz & Guests -tanssiryhmän.
“Lähdimme alusta asti luomaan rakenteita, jotka mahdollistaisivat taiteen tekemisen. Myös yleisöjen löytäminen oli aluksi haaste. Meidän piti houkutella ihmiset kiinnostumaan”, Waltz muistelee.
Ja kyllä, yleisöt kiinnostuivat. 1990-luvun alusta lähtien Waltz on ollut mukana perustamassa Berliiniin useita taideinstituutioita, kuten Sophiensæle (1996), St. Elisabeth Kirche (2004) ja Radialsystem (2006), kiertänyt maailmaa sekä esittänyt suurikokoisia, visuaalisesti vaikuttavia teoksiaan hylätyissä rakennuksissa, museoissa, oopperataloissa ja teattereissa. Tähän mennessä ryhmän teokset ovat kiertäneet yli 300 esityspaikassa ja festivaaleilla, ja niitä on nähty yli 50 maassa ja 180 kaupungissa.
Vahva tanssin kipinä syttyi Sasha Waltzissa jo lapsena. “Olin ehkä 5-vuotias, kun vanhempani ilmoittivat minut tanssikouluun. Minulla oli onnea, sillä opettajani oli Waltraud Kornhaas, Mary Wigmanin entinen oppilas”, Waltz kertoo. Maailmankuulu Wigman on yksi saksalaisen ekspressionistisen tanssin kärkihahmoista, ja häntä on pidetty jopa yhtenä modernin tanssin alullepanijoista.
“Kun osallistuin 15-vuotiaana kontakti-improvisaation workshoppiin Laurie Boothin kanssa, ymmärsin haluavani tanssijaksi. Innostuin improvisaatiotekniikoista ja syvennyin amerikkalaiseen postmoderniin tanssiin. Kontakti-improvisaatio oli tuolloin harvinaista koreografiassa, ja olin utelias. Lähdin opiskelemaan Amsterdamiin, the School for New Dance Development -kouluun, jossa oli vahva yhteys amerikkalaiseen, kokeilevaan tanssikulttuuriin. Työskentelin hetken myös tanssijana New Yorkissa 1980-luvulla”, koreografi muistelee.
Inspiraatiota monitaiteisuudesta, kaupungeista ja rakennuksista
Sasha Waltz & Guests -tanssiryhmässä monitaiteisuudelle on alusta asti haluttu antaa tilaa. “Yhteistyö muiden taiteilijoiden, tanssijoiden, muusikoiden, arkkitehtien ja muotoilijoiden kanssa on aina vaikuttanut minuun suuresti”, Waltz sanoo. “Myös kaupungit ja rakennukset inspiroivat minua.”
Ryhmä on toteuttanut projekteja esimerkiksi nykytaiteen museo MAXXIssa Roomassa, Neues Museum Berlinissä ja konserttitalo Elbphilharmoniessa Hampurissa. “Kun harjoittelee tietyssä rakennuksessa, tutkien rakennusta ja sen historiaa, työ saa ihan uuden kontekstin ja rakennus muodostuu osaksi luomista”, koreografi kuvailee.
Oman tanssiryhmänsä johtamisen rinnalla Sasha Waltz on vuosien varrella tehnyt yhteistyötä monien isojen talojen ja ryhmien kanssa. Vuosina 2019–2020 hän toimi Staatsballett Berlinin johtajana, yhdessä Johannes Öhmanin kanssa. Waltz on tehnyt koreografioita muun muassa Lyon Opera Ballet’lle, Pariisin oopperalle, Brysselin La Monnaie -oopperalle, Hollannin kansallisoopperalle ja Berliinin valtionooppera Unter den Lindenille. “Oopperoissa minua on kiinnostanut ison, yhtenäisen taideteoksen luominen. Olen halunnut rikkoa hierarkiaa ja tuoda tanssijat ja muusikot yhteen, kertomaan yhteistä tarinaa – tehden jokaisesta osallistuvasta taiteilijasta yhtä tärkeän. Mitä kaikkea voisimmekaan oppia toisiltamme?” Waltz summaa.
Monissa yhteiskuntamme osa-alueissa tarvitaan vielä paljon muutosta”
Palataan vielä hetkeksi Helsingissä vierailevaan Beethoven 7 -teokseen ja sen teemoihin. Beethovenin seitsemäs sinfonia vuodelta 1812 käsittelee illuusion ja utopian menettämistä. Kuuroutumassa ollut säveltäjä uneksi ajassaan vallankumouksellisista muutoksista ja uudesta maailmasta, jossa olisi enemmän tasa-arvoa ja vapautta. Mutta Beethoven joutui pettymään. Toistaako historia itseään?
“Nykymaailma on tietysti erilainen kuin Beethovenin aika. Elämme läntisellä pallonpuoliskolla demokratioissa ja meillä on paljon vapauksia”, Sasha Waltz pohtii. “Mutta näemme myös jatkuvasti, miten hauraita nämä demokratiat ja vapaudet ovat. Monissa yhteiskuntamme osa-alueissa tarvitaan vielä paljon muutosta”, tanssitaiteilija kiteyttää.
- Emma Vainio, toimittaja
Tekijätiedot
Ohjaus, koreografia: Sasha Waltz
Musiikki: Ludwig van Beethoven, Diego Noguera
Pukusuunnittelu: Bernd Skodzig, Federico Polucci
Valosuunnittelu: Martin Hauk, Jörg Bittner
Dramaturgia: Jochen Sandig, Christopher Drum
Tanssijat: Clémentine Deluy, Rosa Dicuonzo, Edivaldo Ernesto, Yuya Fujinami, Tian Gao, Eva Georgitsopoulou, Hwanhee Hwang, Annapaola Leso, Jaan Männima, Sean Nederlof, Virgis Puodziunas, Sasa Queliz, Lorena Justribó Manion, Orlando Rodriguez
Harjoittaminen: Jirí Bartovanec
Ohjausassistentti ja tuotanto: Steffen Döring
Kiertuemanageri: Karsten Liske
Tekninen ohjaus: Reinhard Wizisla
Tekninen ohjausassistentti: Moritz Hauptvogel
Valoassistentti: Olaf Danilsen
Ääni: Carlo Grippa
Pukuohjaus: Sandra Tiersch
Puvustus: Margaretha Heller
Kampaus, meikki: Kati Heimann
Talousvastaava: Stephan E. Schmidt
Hallinto / ohjaus: Sasha Waltz, Jochen Sandig, Bärbel Kern, Reinhard Wizisla
Sasha Waltz & Guests tukija: The Senate for Culture and Social Cohesion.
Vierailun tuotanto: Tanssin talo
SASHA WALTZ
Berliiniläinen Sasha Waltz on yksi eurooppalaisen nykytanssin tunnetuimpia koreografeja. Hänen nimeään kantava ryhmä Sasha Waltz & Guests perustettiin vuonna 1993. Siitä lähtien lukuiset taiteilijat ja ryhmät arkkitehtuurin, visuaalisen taiteen, koreografian, elokuvan, musiikin ja muotoilun aloilta ovat tehneet ryhmän kanssa yhteistyötä yli 80:ssä tuotannossa. Waltz on niittänyt kansainvälistä mainetta suurikokoisilla, visuaalisesti vaikuttavilla teoksillaan, jotka pohjautuvat sekä Pina Bauschin tanssiteatterin dramaattiseen, usein surrealistiseen kuvastoon, että amerikkalaisten postmodernien koreografien pelkistettyyn ja puhtaaseen liikkeeseen.
SASHA WALTZ & GUESTS
Sasha Waltz ja Jochen Sandig perustivat Sasha Waltz & Guests -ryhmän Berliinissä vuonna 1993. 30 vuoden aikana lukuisat artistit sekä ryhmät eri puolilta maailmaa ovat työskennelleet yhteistyössä ryhmän kanssa.
Ryhmä toimii aktiivisesti kansainvälisissä ja kansallisissa, jatkuvasti kehittyvissä tuotanto- ja taiteilijaverkostoissa, jotka toteuttavat vuosittain yhteensä noin 70 esiintymistä ryhmän 12 aktiivisessa vaiheessa olevasta teoksesta. Berliinissä ryhmä tekee aktiivista yhteistyötä paikallisten teattereiden, oopperatalojen ja museoiden kanssa. Sasha Waltz & Guests on myös osallistunut useampien uusien taideinstituutioiden, kuten Sophiensælen (1996), St. Elisabeth Kirchen (2004) ja Radialsystemin (2006), perustamiseen. Vuonna 2014 EU on valinnut ryhmän eurooppalaiseksi kulttuurilähettilääksi.
Näyttämötaiteen lisäksi Sasha Waltz & Guests osallistuu aktiivisesti yhteiskuntaa edistäviin projekteihin. Esimerkiksi vuonna 2007 ryhmän toimesta perustettiin lasten tanssinryhmä (“Kindertanzcompany”) sekä monitaidealusta “ZUHÖREN”, jonka puitteissa käydään keskustelua taiteesta ja politiikasta.
Esitys on osa Tanssin talon kansainvälisten vierailujen sarjaa. Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella toteutettava, Tanssin talon avausvuosina toteutettava sarja tuo Suomeen tanssin kiinnostavimpia ryhmiä ja tekijöitä maailmalta.