Kiss My Dance -tapahtuma

Teos, joka liikuttaa

Lontoolainen koreografi Nicola Conibere tunnetaan teoksista, joissa hän tutkii kehon roolia, esiintyjien ja yleisön vuorovaikutusta sekä aikaa, paikkaa ja erilaisia materiaaleja. Assemblyssä keskiössä ovat erityisesti katsominen, katsotuksi tuleminen sekä kehojen reagoiminen toisiinsa ja tilaan. Teos elää paikan ja ihmisten mukaan – samoin yleisö: toiset ovat alkaneet itkeä, toiset tanssia mukana.

– Kun Assembly esitettiin Kuopiossa osana ANTI-festivaalia, ihmettelin, että mitä esityksessä oikein tapahtuu, kun sieltä alkoi tulla ulos kyynelehtiviä ihmisiä, Nicola Conibere kertoo silmät innostusta ja hämmästystä, kunnioitusta hehkuen.

– Ja kun teosta esitettiin Sydneyssä, yleisön jäsenet alkoivat mukailla esiintyjiä ja tehdä heidän kanssaan samoja liikkeitä.

Nyt lontoolaiskoreografi Nicola Coniberen kyseinen Assembly-teos nähdään Helsingissä, 13.10.2016 Kaapelitehtaalla. Teoksen 25 esiintyjää ovat paikallisia vapaaehtoisia, mutta sillä, ovatko he ammattilaisia vai amatöörejä, ei Nicolan mukaan ole merkitystä teoksessa.

Nicola halusi teokseen avoimen haun siksi, että häntä kiinnosti, millaisia eri kehoja ja olemuksia se toisi mukaan teokseen.

Assembly on kolme tuntia kestävä, jatkuvasti käynnissä oleva teos, jossa katsoja voi viettää sen ajan, jonka haluaa. Jokaista katsojaa kohtaan esityksessä on yksi esiintyjä, joka astuu sisään teokseen ja poistuu yhtä aikaa katsojan kanssa. Yleisömäärästä riippuen sisällä voi siis olla 1–25 esiintyjää ja sama määrä katsojia. Assemblyyn etsittyjen vapaaehtoisten ryhmät ovat Nicolan mukaan hyvin erilaisia toisistaan ja löytävät nopeasti oman luonteensa.

Katsojan kannalta kokemus voi olla hyvin erilainen riippuen siitä, sattuuko sisään silloin, kun esitys on täynnä vai esimerkiksi silloin, kun on tilassa ainoana katsojana. Teoksen ydinajatus on yhteen tulemisessa ja katsomisessa sekä toiseen ihmiseen ja paikkaan reagoimisessa.

– Jokainen katsoja vaikuttaa teokseen ilman, että hänen tarvitsee tehdä muuta kuin katsoa, Nicola sanoo.

Yleisön reaktiot ovat olleen Nicolalle mielenkiintoisia. Moni katsoja on esimerkiksi sanonut, että hän olisi mielellään halunnut viettää teoksessa pidemmänkin ajan, mutta ei kehdannut pakottaa ja pidätellä kyseistä esiintyjää esiintymään liian kauan hänelle itselleen.

– Tämä on mielenkiintoista, sillä voimme hyvin katsoa 2–3 kolmituntisen esityksen teatterissa tai esimerkiksi baletissa, emmekä koe näin, Nicola sanoo.

Assemblyssä side katsojan ja esiintyjän välillä on siis oletettavasti vahva. Nicolan mukaan kyseessä on hyvin sosiaalinen teos, jossa ihminen tulee nähdyksi. Kysymys ei ole kuitenkaan ole one-to-one-esityksestä. Sisällä oleva esiintyjäryhmä esiintyy yhdessä kaikille katsojille – toki jokainen esiintyjä pitää ”omaa” katsojaansa enemmän silmällä, sillä hänen on myös poistuttava silloin, kun katsoja poistuu.

Nicola loi Assemblyn vuonna 2013, jolloin Lontoossa oli ollut mellakoita ja Occupy Movement oli pinnalla. Häntä kiinnostivat yhteen tulemisen ja kokoontumisen historialliset juuret, ilmenemismuodot ja kerronnallisuus. Teoksen ensiesityksestä on kolme vuotta, ja tämä vuosi on ollut Assemblyn kannalta kiireinen. Nicola ei osaa sanoa, miksi teos puhuttelee juuri nyt.

Ehkä tässä ajassa ihmiset kaipaavat katsomista, nähdyksi tulemista ja omana itsenään olemista.

– Tässä ajassa kaikkea myös mitataan jatkuvasti erilaisilla mittareilla, Nicola sanoo.

– Mutta eihän kaikkea voi mitata.

Lisää Kiss My Dancestä tästä http://tanssintalo.fi/tapahtumia/kiss-my-dance/

Tilaa uutiskirje

Haluatko tietää Tanssin talon ajankohtaisimmat asiat? Tilaa uutiskirjeemme tästä.

Tilaamalla uutiskirjeen annan luvan merkitä tietoni Tanssin talo ry:n asiakasrekisteriin Tanssin talon tapahtumien tiedotusta ja markkinointia varten. Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Tanssin talon tietosuojalauseke.