Tietoa tanssista

Catwalkilta Tanssin taloon

Vogue-tanssija Anneli Kanninen peräänkuuluttaa katutanssilajien ja muun taiteen kentän mahdollisuuksia tulla lähemmäksi toisiaan. Tanssin talo on uusi alusta kantaaottavana ilmaisumuotona tunnetun voguing-tanssilajin tutuksi tekemiselle.

Anneli Kannisen ensikosketus voguingiin tapahtui vuonna 2010 kansainvälisissä katutanssikilpailuissa Helsingin Kulttuuritalolla. Kaikki oli selvää siltä näkemältä: tämä oli juuri hänelle sopiva laji. Takana oli kymmenen vuotta helsinkiläisen tanssiteatterin parissa, jossa esitettiin muun muassa uusia versioita Shakespearen klassikoista.

Tanssitaustaa Kannisella oli jo niin baletin, jazz-tanssin kuin katutanssien parista. Kohtaaminen voguingin kanssa tapahtui kuitenkin hetkenä, jolloin Kanninen oli pitämässä taukoa tanssista ja esiintymisestä.

Tästä alkoi huikea matka lajin parissa. Kanninen tuli mukaan juuri siihen aikaan, kun voguing otti ensimmäisiä askeleitaan Suomessa. Kanninen alkoi pian osallistua myös voguing-tanssikilpailuihin, jotka tunnetaan myös nimellä vogue ball.

Sittemmin Kanninen on opettanut voguingia muun muassa Suomen Huippumalli haussa -ohjelmassa, ollut mukana Helsinki Dance Companyn Chorus Line 2013 -produktiossa, tanssinut useiden suomalaisten artistien musiikkivideoilla ja keikoilla sekä toiminut koreografina muotinäytöksissä. Lisäksi hän on järjestänyt ja tuomaroinut lajin tanssikilpailuja niin Suomessa kuin ulkomailla.Vuodesta 2011 asti Kanninen on kuulunut kansainväliseen perheyksikkömäiseen The House of Ninja -voguekollektiiviin.

Kesällä Kanninen treenasi New Yorkissa voguingia ja opiskeli näyttelijäntyötä Stella Adler Acting Studiossa.

Voguing sai alkunsa 1900-luvun alun afro- ja eteläamerikkalaisten lhbtq* -yhteisöjen keskuudessaunderground-klubeilla New Yorkissa. Muun muassa drag queenit ottivat mittaa toisistaan ulkonäön ja näyttävien asujen avulla, ja muotilehti Voguen sivuilta otettiin inspiraatiota poseerauksiin ja kehon linjoihin.

1970–80-luvuilla vogue muotoutui tanssillisempaan suuntaan house-musiikin tullessa klubeille ja kaduille. Lajin syntyperästä johtuen tanssia voi parhaiten nähdä juurikin klubeilla ja muotinäytöksissä. Lisäksi vogue-tanssijoita on ollut mukana musiikkivideoilla ja artistien taustatanssijoina. Koska voguing on saanut inspiraationsa malleista ja muotikuvista, siinä pyritään esittämään poseerauksia ikään kuin muotilehden kuvauksissa.

Näennäisesti pinnallisen tarkoituksen alla lajin taustalla on kuitenkin syvällinen sanoma ja kokonainen ideologia.

– Voguingin ydin on, että saa ilmaista itseään vapaasti: seksuaalisesta ja sukupuolisesta suuntautumisesta, ihonväristä tai ulkonäöstä riippumatta – ilman pelkoa. Se on vastalause ennakkoluuloille, rajoille ja rajoituksille, Kanninen kertoo.

Siirtyykö klubilaji isolle näyttämölle Tanssin taloon?

– Tanssin talo on uusi foorumi. Se mahdollistaa toivottavasti useamman lhbtq+ -yhteisön taiteilijan taiteellisten kannanottojen esittämisen, Kanninen sanoo.

– Yhteistyötä on mahdollista laajentaa myös tanssin ulkopuolelle, esimerkiksi valokuvanäyttelyihin ja muuhun taiteelliseen ilmaisuun. Fyysisinä puitteina talo tuo voguingille lisää mahdollisuuksia järjestää lajin Vogue Ball -tanssikilpailuja tai keskustelutilaisuuksia, Kanninen sanoo.

Katutanssi on lähtökohtaisesti hyvin yhteisöllistä, mutta eri tanssin ja taiteen lajien ammattilaisten keskinäisessä yhteistyössä on vielä enemmän mahdollisuuksia, Kanninen pohtii. Tanssin talo voisi tuoda kaivattua rakennetta katutanssien eri muodoille.

– Katutanssijat eivät ole olleet ikinä missään instituutiossa. Suomalainen katutanssi ja muut lajit voisivat Tanssin talon myötä tulla lähemmäksi toisiaan luoden enemmän vuoropuhelua sekä yhteistyötä, yhteisiä oppimismahdollisuuksia ja avauksia, Kanninen sanoo.

Tanssin talon lähettiläänä Kannisella on tärkeä rooli niin viestijänä kuin uuden rakentajana. Hän on kerännyt lajitietoa yhteistyössä katutanssikonkari Sara Hirnin kanssa luoden niin sanotun katutanssisateenvarjon: tiivistetyn mallin katutanssikentästä Suomessa.

Tiedonkeruun lisäksi Kanninen on etsinyt katutanssien tekijöitä ja mielipidevaikuttajia, joiden kanssa ideoidaan ja kartoitetaan, mitä kentälle on tarjolla ja mitä vielä tarvitaan.

Kanninen on nähnyt luontevaa yhteistyötä eri tanssilajien kesken Tukholman ja Oslon tanssintaloissa ja pitää mallia hyvänä. Suomessakin tanssin ammattilaiset suhtautuvat Tanssin taloon avoimin ajatuksin.

– Jengi vaikuttaa olevan positiivisin mielin. Toivoisin, että mahdollisimman moni tanssin kentän toimija lähtisi avoimin mielin mukaan ideoimaan ja unelmoimaan, jotta Tanssin talosta tulisi mahdollisimman toimiva, Kanninen sanoo.

Teksti ja kuva: Paula Partanen

*lhbtq tai hlbtiq: Kirjainyhdistelmä viittaa sekä sukupuoli- että seksuaalivähemmistöihin: homot, lesbot, biseksuaalit/bi-ihmiset, transihmiset, intersukupuoliset ja queerit. Kirjainlyhenteestä on eri versioita riippuen siitä, mihin ryhmiin halutaan viitata. Lähde: Seta ry, http://seta.fi/sateenkaarisanasto/

 

 

Tilaa uutiskirje

Haluatko tietää Tanssin talon ajankohtaisimmat asiat? Tilaa uutiskirjeemme tästä.

Tilaamalla uutiskirjeen annan luvan merkitä tietoni Tanssin talo ry:n asiakasrekisteriin Tanssin talon tapahtumien tiedotusta ja markkinointia varten. Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Tanssin talon tietosuojalauseke.