Haastattelussa Outi Kallinen: Afrikkalaisten rumpujen kuminaa ja stereotypioiden rikkomista Tanssin talossa

Afrikkalaisen tanssin ja musiikin ammattilainen Outi Kallinen haluaa tuoda lajiaan kuuluviin ja toivoo, että afrikkalainen tanssi, musiikki ja rummut kaikuvat täysillä tulevassa Tanssin talossa.

Outi Kallinen aloitti taipaleensa tanssijana jo satubaletista. Hän opiskeli monipuolisesti niin balettia, modernia tanssia, jazz-tanssia kuin steppiäkin. Musiikkiharrastus on aina kulkenut vahvasti tanssin rinnalla. Jo 11-vuotiaana Kallinen sai ensimmäisen sopimuksensa operettiin. Päälajina hänellä oli jazz-tanssi.

Ensikosketus afrikkalaiseen tanssiin tapahtui parikymppisenä, kun Kallinen osallistui Helsingin Tanssiopiston afro-tunnille.  Tanssilaji kolahti heti, sillä tanssi ja musiikki kohtasivat ja yhdistyivät siinä saumattomasti samaan taidemuotoon.

Kallinen lähti opiskelemaan perinteistä afrikkalaista tanssia ja musiikkia ensin Pariisiin ja New Yorkiin ja myöhemmin Länsi-Afrikkaan. Hän kävi tanssikursseilla Senegalissa ja Guineassa sekä esiintyi paikallisten ryhmien kanssa. Afrikassa oleskelun aikana Kallinen päätti keskittyä pelkästään afrikkalaiseen tanssiin ja musiikkiin jättäen jazz-tanssin opettajan työt pois.

Kallinen oli perustamassa ja johtamassa afrikkalaista tanssia ja musiikkia esittävää Djumora-ryhmää vuonna 1990 sekä Wonuwali-ryhmää vuonna 1998.

– Djumora-ryhmä oli jonkinlainen uranuurtaja ja esiintyi paljon eri puolilla Suomea. Wonuwali on ammattilaisista koostuva ryhmä, joka on esiintynyt Suomen lisäksi Kiinassa ja Virossa, Kallinen kertoo.

Hän on ollut molemmissa ryhmissä sekä koreografina että esiintyjänä. Kallinen on myös tehnyt lukuisia kokoillan tanssi- ja musiikkiteatteriesityksiä muun muassa Savoy-teatteriin.

Tällä hetkellä Kallinen opettaa länsiafrikkalaista tanssia ja musiikkia muun muassa Afroahjossa, erilaisissa opistoissa, korkeakouluissa ja Kansallisoopperan balettioppilaitoksessa. Lisäksi hän järjestää tanssikursseja Guineassa.

Kallinen on jo vuosia tuonut Suomeen kansainvälisiä afrikkalaisen tanssin guruja esiintymään ja opettamaan. Viime aikoina Kallinen ja tanssija ja koreografi N’Fanly Camara ovat tuottaneet afrikkalaisiin tarinoihin perustuvia koko perheen tanssi- ja musiikkiteatteriteoksia, joihin he ovat tehneet yhdessä koreografian, musiikin ja tekstin sekä esiintyneet teoksissa. Kallinen on myös Suomen tanssi- ja sirkustaitelijat -ammattijärjestön puheenjohtaja.

Miten yhteisölliset afrikkalaiset tanssit sopivat Tanssin taloon?

– On kiva, että Tanssin talo on mahdollisimman avoin koko tanssin kentälle, Kallinen sanoo.

Esityspaikkoja, yhteistoimintaa ja näkyvyyttä uudelle yleisölle – tätä kaikkea Tanssin talo voisi hänen mielestään tarjota afrikkalaiselle tanssille. Talo voisi tuoda esiintyviä ryhmiä kauempaakin, esittäen niin perinteistä afrikkalaista tanssia kuin nykyaikaisempia näyttämöteoksia.

– Stereotyyppinen kuva lajista laajenisi, sillä se voi olla myös taidetta, Kallinen sanoo.

Afrikkalainen tanssi on vivahteikasta, jatkuvasti muuttuvaa ja uudistuvaa. Vaikka tanssi on yhteisöllistä, sitä olisi mielenkiintoista näyttää yleisölle myös lavalla, Kallinen pohtii.

Afrikkalaisen tanssin liikekieli on toiminut monen muun tanssilajin pohjana. Esimerkiksi hip hop, jazz-tanssi ja salsa ovat ammentaneet afrosta. Muiden tanssimuotojen edustajat voisivat hyötyä afrikkalaisten tanssien harjoittamisesta, sillä laji sisältää kehoystävällistä liikettä, Kallinen sanoo.

Kallinen aikoo ideoida yhdessä kentän ja Tanssin talon kanssa, miten taloon saataisiin mahdollisimman erityyppisiä esityksiä.

– Toivon, että saisin jotenkin tuotua tietoa kumpaankin suuntaan: kentälle ja Tanssin talolle. Jos voisi monipuolistaa Tanssin talon toimintaideaa, Kallinen pohtii.

Afro-yhteisössä tekijät eivät välttämättä identifioidu pelkästään tanssijoiksi, sillä musiikki kuuluu saumattomasti lajin luonteeseen. Siksi on Kallisen mielestä myös tärkeää saada musiikkipainotteiset toimijat mukaan Tanssin taloon.

– Kunpa saisi heidät tuntemaan, että he kuuluvat tähän jengiin. Afrikkalainen tanssi ja musiikki ja rummut kaikuisivat täysillä Tanssin talossa.

Teksti ja kuva: Paula Partanen

Tilaa uutiskirje

Haluatko tietää Tanssin talon ajankohtaisimmat asiat? Tilaa uutiskirjeemme tästä.

Tilaamalla uutiskirjeen annan luvan merkitä tietoni Tanssin talo ry:n asiakasrekisteriin Tanssin talon tapahtumien tiedotusta ja markkinointia varten. Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Tanssin talon tietosuojalauseke.