Tietoa tanssista

Paritanssi nostaa katsomot ilmaan

Kymmenkertainen kilpatanssin suomenmestari Harri Antikainen haluaa murtaa raja-aitoja paritanssin ja muiden tanssimuotojen välillä. Miten Tanssin talo sopii tähän missioon?

Paritanssiharrastajat eivät juuri käy katsomassa muuta kuin paritanssia. Produktioita paritanssissa ei tuoteta samalla tavalla kuin esimerkiksi modernin tanssin maailmassa. Pienet ryhmät eivät aina pääse suurille näyttämöille resurssipulasta johtuen. Ennen kaikkea tanssin kentällä elää vahva tekninen siiloutuminen, niin mutta me teemme näin -ajattelu. Tähän tematiikkaan tarttuu nyt Tanssin talon lähettiläs Harri Antikainen. Ja hän tietää, mistä puhuu.

Antikaisen tie tanssijaksi alkoi hänen mukaansa myöhään, vasta 13-vuotiaana. Siskonsa houkuttelemana hän aloitti kilpatanssin, joka pian laajeni balettiin, jazz-tanssiin, moderniin ja karaktääritanssiin. Kilpatanssiopinnot veivät hänet Lontooseen, jossa Antikainen opiskeli myös balettia ja Alexander-tekniikkaa. Lontoossa hän pääsi ikonisen balettiopettajan Roger Tullyn yksityisoppilaaksi. Tätä yksityisopetusta on nyt jatkunut 26 vuotta.

Suuri rooli Antikaisen tanssijan polulla on ollut baletin ja paritanssin lisäksi myös teatterilla. Hän on vaikuttanut niin nuorisoteatterissa, Kotkan Kaupunginteatterissa kuin Tampereen Työväen Teatterissakin. Näyttelijöiden kehollista tukemista hän opiskeli myös Lontoossa.

Kivulias tie kehonhallintaan

Innokkaana tanssijana Antikainen kulki kovaa vauhtia kohti ammattilaisuutta ja tanssin ainoina oikeina pidettyjä toimintatapoja. Hänen uransa ja samalla ajattelutapansa saivat kuitenkin dramaattisen käänteen, kun eräissä kilpailuissa kesken tanssin Antikaisen selästä kuului kova pamaus. Hän poistui tanssilattialta muiden kantamana, ja lääkäri kielsi tanssimisen kuukauden ajaksi.

Kunnianhimoinen tanssija halusi kuitenkin osallistua kahden viikon päästä olevaan Euroopan mestaruuskilpailujen karsintaan. Ponnistelu kannatti, sillä karsinnoista tuli voitto ja samalla edustuspaikka EM-kilpalattialle. Tapahtuman paras anti ei kuitenkaan ollut tämä voitto. Tapaturma käänsi nimittäin Antikaisen ajattelun täysin päälaelleen. Hän joutui opettelemaan kehon liikeratoja ja ennen kaikkea omaksumaan uudenlaisen kehonhallinnan ja liikkeen tuottamisen ajattelumallin.

Tehdessään myöhemmin töitä Kotkan Kaupunginteatterissa näyttelijöiden näyttämöliikunnan parissa hänelle selvisi, että hän on itse asiassa työstänyt omassa kehossaan asioita, joita tutkitaan Alexander-tekniikkana tunnetussa menetelmässä. Antikainen halusi tietää tekniikasta lisää ja päätti opiskella sitä Lontoossa muiden opintojen lisänä.

— Mikään ei loppujen lopuksi ole faktaa tanssissa, Antikainen sanoo.

Hän on toiminut tanssinopettajana jo 80-luvulta lähtien kouluttautuen jatkuvasti lisää. Vuosien varrella hänen käsityksensä siitä, miten jokainen ihminen kokee liikkeen ja musiikin, on jatkuvasti laajentunut. Tanssinopetuksen lisäksi hän opettaa kehonhallintaa muun muassa uimahyppääjille ja taitoluistelijoille. Lajien ulkopuolelta Antikainen pystyy pureutumaan siihen, miksi jokin liike ei toimi puhtaasti kehollisesti tai mielellisesti, ei niinkään lajiteknisesti.

Paritanssi on kulkenut Antikaisen mukana jo yli 40 vuotta. Eri tanssiparien kanssa hän on voittanut yhteensä kymmenen Suomen mestaruutta, viimeiset neljä vaimonsa Niina Antikaisen kanssa. Niinan kanssa he ovat myös perustaneet Kirkkonummelle tanssiurheiluseuran TanssiDansin, jossa tehdään tärkeää opetuksellista työtä varsinkin lasten kanssa.

Vaikuttaminen on Antikaiselle muutenkin olennainen osa ammattitanssijan ja -opettajan työtä. Hän on vaikuttanut niin Suomen Tanssiurheiluliitossa, Suomen Tanssinopettajain Liitossa, Valtion Tanssitaidetoimikunnassa kuin Tanssin Tiedotuskeskuksessakin.

Mitä Tanssin talo voi antaa paritanssille, joka ei perinteisesti ole ollut näyttämölaji?

Antikaisen mukaan Tanssin talo yhdistää niin tanssintekijöitä kuin yleisöä. Miksi talossa ei voisi olla kolmen tanssimuodon iltaa, jossa yhtenä osana on paritanssiesitys, Antikainen kysyy.

Tätä kautta paritanssi siirtyy suuren yleisön tietoisuuteen ja saa näkyvyyttä ja kuuluvuutta esittävän taiteen kentällä. Tanssin talo voi houkutella sellaistakin yleisöä, joka ei ole tottunut käymään katsomassa tanssiesityksiä. Tanssin harrastajille ja ammattilaisille avautuu mahdollisuus nähdä myös muita tanssimuotoja.

— Muiden esitysten katsominen voimaannuttaisi ja avaisi uusia oivalluksia, Antikainen sanoo.

Tanssin talo ei ole vain nykytanssille — tämän ajatuksen pitkän linjan paritanssin ammattilainen haluaa viedä oman lajinsa pariin. Tanssin talon lähettiläänä Antikaisella on ainutlaatuinen rooli paritanssin tarpeiden ja toiveiden kuuntelussa ja edistämisessä. Ideoita hän on jo kerännytkin.

Esimerkiksi esityssalin katsomon on paritanssin tekijöiden toimesta toivottu olevan irtonainen, jolloin tuolit saadaan nostettua pois lattialta ja sali avattua suureksi yhtenäiseksi tilaksi paritanssin toimintaa varten. Myös talon muista suurista tiloista on keskusteltu lajin ammattilaisten kesken.

— Olemme kaikki oman lajirakkautemme uhreja, kaikki tanssialan toimijat eivät aina tajua tarvitsevansa toisiaan, sanoo Antikainen.

Niin paritanssi kuin muutkin tanssimuodot tarvitsevat synergiaa esitysten tuottamisessa, yleisön innoittamisessa sekä tanssinharrastajien tukemisessa. Tämän synergian tuottamiseen juuri Tanssin talo on oiva alusta.

 

Teksti ja kuvat Paula Partanen

Tilaa uutiskirje

Haluatko tietää Tanssin talon ajankohtaisimmat asiat? Tilaa uutiskirjeemme tästä.

Tilaamalla uutiskirjeen annan luvan merkitä tietoni Tanssin talo ry:n asiakasrekisteriin Tanssin talon tapahtumien tiedotusta ja markkinointia varten. Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Tanssin talon tietosuojalauseke.