Tietoa tanssista

Peking-oopperaa suomeksi

Kiinalaista teatteriperinnettä Suomeen tuonut Antti Silvennoinen haluaa viedä fyysisen teatterin suurille näyttämöille. Miten Tanssin talo voi tukea tätä tehtävää lajissa, joka sisältää tanssin lisäksi akrobatiaa, mimiikkaa, musiikkia ja taistelulajeja?

Puheteatterit ovat perinteisesti vierastaneet fyysistä teatteria, sillä laji ei mene oikeastaan mihinkään valmiiseen lokeroon. Silvennoisen esittämä Peking-ooppera -tyylinen teatteri ei ole vain sirkusta, tanssia tai pelkkää teatteria, vaan monipuolinen taidemuoto, jossa yhdistyvät muun muassa taistelulajit, tanssi, akrobatia ja laulu.

– Tämä kokonaisvaltaisen esiintyjyyden jatkuva kehittäminen kiehtoo minua todella paljon, Silvennoinen kertoo.

– Omalta osaltani nimenomaan tarinan kertominen liikkeen ja kehon keinoin on tässä tyylissä se, mikä siinä niin paljon vetoaa. Tätä lajia voisi kutsua tanssiksi, vaikka määrittelenkin ehkä termin eri tavalla, sillä minua kiinnostaa liikkeessä nimenomaan tarina. Lähtökohta omille teoksilleni on ehkä enemmän teatterissa, missä lähdetään liikkeelle tarinasta ja hahmoista, mutta toteutus menee enemmän liikkeen ehdoilla. Ihmiskeho tilassa ja ajassa kertomassa tarinaa on se, mikä minua kiinnostaa.

Silvennoisen polku esittävän taiteen tekijäksi alkoi kamppailulajeista. Aiempi harrastus sellonsoiton parissa sai väistyä Silvennoisen huomattua, että liikkeellä voi ilmaista itseään. Pian luonnollisimmalta tavalta itsensä ilmaisuun alkoi tuntua teatteri. Hän lähti Vaasaan opiskelemaan fyysistä teatteria. Opiskelujen yhteydessä nähty kiinalaisen teatterin demoesitys Aleksanterin teatterissa aiheutti hänessä suuren ahaa-elämyksen: tämä on kaikkea sitä, mitä Silvennoinen on toivonut esittämältään taiteenmuodolta. 

Silvennoisen tie johti Kiinaan ensin opiskelijavaihdon merkeissä ja myöhemmin omaehtoisen opiskelun muodossa. Palattuaan Suomeen Silvennoinen päätti perustaa esiintyvän ryhmittymän, joka esittäisi kiinalaisen teatterin teoksia Suomessa. Koulukiertueesta alkanut esitystoiminta kasvoi vuonna 2015 Helsingin Juhlaviikkojen Kansallisteatterin suurella näyttämöllä esitetyksi teokseksi, jossa oli yhteensä 20 esiintyjää, Kiinasta tullut orkesteri sekä Tero Saarisen vierailu. Näytös sai valtavasti huomiota, sillä Silvennoisen ryhmä Wusheng Company teki jotakin, mitä aiemmin ei oltu Suomessa tässä kokoluokassa nähty: Peking-oopperaa suomen kielellä ja suomalaisten esittämänä.

Silvennoinen on tehnyt määrätietoista uranuurtajan työtä tuodessaan kiinalaista teatteria Suomeen. Hän on vienyt suomalaisia Kiinaan opiskelemaan, ja itse hän on opettanut näyttämötaistelua ja akrobatiaa sekä Peking-oopperaa kotimaassa. Nyt hän vie lajinsa sanomaa eteenpäin Tanssin talon lähettiläänä.

Miten Tanssin talossa voi esittää fyysistä teatteria?

– Tanssin talo tulee olemaan matalan kynnyksen näyttämö, Silvennoinen toteaa.

– Peking-oopperaa voi esittää missä vain, esitykseen ei tarvita kuin paksu matto.

Erityisen innoissaan Silvennoinen on mahdollisuudesta esittää talossa erilaisia teoksia rinnakkain.

– Tanssin talo haluaa ottaa nimenomaan cross over -teoksia. Olen innoissani siitä, että jonkun breakdance-ryhmän kanssa tehdään yhteisilta. Meidän on haastettava ja sekoitettava yleisöä, Silvennoinen sanoo.

Fyysisen teatterin kaltaiset pienet lajit tarvitsevat yhteistyötä. Yhdessä voidaan saada enemmän näkyvyyttä, voimaa ja painoa oman lajin teoksille. Tähän saakka monelle taiteenmuodolle on ollut ominaista omassa kuplassa pyöriminen, Silvennoinen toteaa. Yhdistämällä voimia voidaan tavoittaa suurempaa yleisöä.

– Muutkin lajit saavat mahdollisuuden löytää oikeaa, maksavaa yleisöä, Silvennoinen painottaa Tanssin talon roolia omalle lajille.

Tanssin talon lähettiläänä Silvennoisen päätehtävä on hänen mukaansa ”vakuutella, että tämä on myös meille”. Fyysisen teatterin kentän ammattilaiset ovat vielä epäuskoisia siitä, että Tanssin talo ei ole vain nykytanssin talo. Silvennoisen tehtävänä on kerätä tarpeita kentältä, tiedottaa alan ihmisille hankkeen edistymisestä sekä ennen kaikkea edistää oman lajin kotiutumista Tanssin taloon. Hän kaipaa Tanssin talolta tukea lajinsa arvostuksen ja profiilin nostamiseen, sillä profiloituessaan korkeatasoisen ohjelman esittäjäksi kaikki taiteenmuodot hyötyvät talon hyvästä brändistä.

– Tanssin talossa tapahtuu hyviä juttuja. Se voi antaa tosi paljon tälle lajille, Silvennoinen sanoo.

 

Teksti ja kuva Paula Partanen

Tilaa uutiskirje

Haluatko tietää Tanssin talon ajankohtaisimmat asiat? Tilaa uutiskirjeemme tästä.

Tilaamalla uutiskirjeen annan luvan merkitä tietoni Tanssin talo ry:n asiakasrekisteriin Tanssin talon tapahtumien tiedotusta ja markkinointia varten. Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Tanssin talon tietosuojalauseke.